Schriftelijke vragen van GroenLinks aan het College: inzake ja/ja sticker, d.d. 28 november 2017

Een gemiddeld huishouden krijgt jaarlijks enkele tientallen kilo's reclamefolders door de brievenbus. Folders die voor een deel ongelezen in de papiercontainer belanden. Van steeds meer winkels zijn reclamefolders tegenwoordig digitaal te raadplegen, via een app, website of email. De noodzaak om reclame op papier te verspreiden wordt dan ook steeds minder.

Om verspilling van papier en energie tegen te gaan, wil Amsterdam het folderbeleid herzien. Nu krijgt iedereen reclamefolders in de brievenbus, tenzij er een nee/nee of nee/ja sticker op of bij de brievenbus is geplakt. Amsterdam wil dit omkeren, zodat alleen huishoudens die specifiek aangeven wel reclame te willen ontvangen -door een ja/ja-sticker op de brievenbus te plakken- nog reclamefolders in de brievenbus krijgen.

In een rechtszaak aangespannen door de folderbranche, heeft de rechter onlangs geoordeeld dat Amsterdam de ja/ja-sticker mag invoeren.

GroenLinks ziet in de ja/ja-sticker een interessante maatregel die kan bijdragen aan het duurzamer maken van onze gemeente en heeft hierover de volgende vragen aan het college:

1. Is het College op de hoogte van het voornemen van Amsterdam om een ja/ja-sticker in te voeren en van de gerechtelijke uitspraak die dit voornemen goedkeurt?
2. In hoeverre denkt het College dat deze maatregel kan bijdragen aan het verduurzamen van onze gemeente, bijvoorbeeld door minder verspilling van papier en energie?
3. Vindt het college het invoeren van een ja/ja-sticker een goede maatregel voor Enschede? Zo nee, waarom niet? Zo ja, wil het College hiermee aan de slag gaan?

vr 12 jan, 9.30 - Stadhuis

AnitaSempel RT @PaulHindriks: All human beings are born free and equal in dignity and rights. Treat them so, always, and demand others do too. #HumanR
AnitaSempel Ook ik maak me zorgen over onnodige bureaucratie in de Jeugdzorg. "5 redenen waarom het inkoopcircus bij de jeugdzo… https://t.co/Hr7gKdqpBP
AnitaSempel Op naar een heel mooi resultaat! https://t.co/deiDs8pMHe