Schriftelijke vragen van GroenLinks aan het College, d.d. 21 december 2016

Op 19 december 2016 kwam de Nationale Ombudsman naar buiten met zijn bevindingen over het functioneren van de Stadsbank Oost-Nederland. Naar aanleiding van klachten van een cliënt die meerdere klachten heeft ingediend, is nader onderzoek verricht. De bevindingen uit dit onderzoek roepen bij GroenLinks de vraag op wat er precies aan de hand is bij de SON en wat er gebeurt en volgens het College moet gebeuren met de knelpunten die aan het licht zijn gekomen. Ook is de vraag of het College zicht heeft op het functioneren van de SON.

GroenLinks heeft de volgende vragen:

1. Wat is uw reactie op de bevindingen van de Nationale Ombudsman van 19 december 2016?
 2. Welke bevindingen geven volgens het College aanleiding tot bijsturing door de SON? Om welke maatregelen gaat het dan?
 3. In hoeverre is hier door de stadsbank inmiddels uitvoering aan gegeven en welke aanvullende initiatieven verwacht u om aan de geconstateerde knelpunten tegemoet te komen?
 4. Waaruit blijkt wat de effecten van de reorganisatie bij de SON zijn geweest voor de behoorlijkheid van de informatieverstrekking en kwaliteit van de dienstverlening bij de SON? Waaruit blijkt dat het College hier een goed beeld van heeft?
 5. Wat is uw onderbouwde reactie op de suggestie dat de caseload te hoog is voor de SON om een behoorlijke informatievoorziening en voldoende betrouwbare dienstverlening te kunnen realiseren?
 6. Hoe kijkt het College na het verschijnen van deze bevindingen van de Nationale Ombudsman aan tegen de klachtafhandelingsprocedure bij de SON? Bent u bereid hierover advies in te winnen bij de Klachtencommissaris?

J. Kort
Fractievoorzitter GroenLinks

Lees hier de antwoorden van het College

di 26 sep, 19.30 - Stadhuis