Schriftelijke vragen van GroenLinks (dhr. Kort) en D66 (dhr. Braber) aan het College, d.d. 1 mei 2016

Op dinsdag 19 april jl. nam de Tweede Kamer de initiatiefwet Wet Open Overheid aan van Linda Voortman (GroenLinks) en Steven van Weyenberg (D66). Op basis van de wet krijgen bewoners, journalisten en onderzoekers meer toegang tot informatie van de overheid. Daarnaast gaan overheden meer informatie uit zichzelf openbaar maken. Bovendien wordt er een halt geroepen aan personen die Wob-verzoeken indienen voor financieel gewin. De Wet Open Overheid moet in de plaats komen van de Wet Openbaar Bestuur.

In Vrij Nederland en het VNG-magazine valt te lezen dat onder andere de VNG namens Nederlandse gemeenten een flinke lobby voerde tegen de Wet Open Overheid en ook van plan is om actief bij de Eerste Kamer te lobbyen tegen het wetsvoorstel. Dat verbaast ons.

Hierover hebben D66 en GroenLinks de volgende vragen:
1. Wat is het standpunt van het college over deze nieuwe Wet Open Overheid?
2. Klopt het dat de VNG namens de Nederlandse gemeentes een lobby voert tegen de wet?
3. Klopt het dat die lobby nu gericht gaat worden op de Eerste Kamer?
4. Waarom voert de VNG die lobby?
5. Wat vindt het college van die lobbyactiviteiten?
6. Doet de VNG die lobbyactiviteiten ook namens de gemeente Enschede?
Zo ja, heeft de gemeente Enschede daar bewust mee ingestemd? Zo ja, waarom?

Lees hier de antwoorden van het College

di 26 sep, 19.30 - Stadhuis

Rondleiding en kennismakingsavond in het stadhuis Enschede voor GroenLinks-leden
do 28 sep, 19.00 Stadhuis