Schriftelijke vragen van GroenLinks en EnschedeAnders aan het college, d.d. 13 augustus 2015

Met de invoering van de Fraudewet in 2013 veranderde het boetebeleid ten aanzien van uitkeringsgerechtigden ingrijpend. Niet langer ging het om de vraag of mensen moedwillig een fout maakten bij het aanleveren van gegevens voor hun bijstandsuitkering, maar diende elke overtreding met een boete van 100 procent bestraft te worden. Bijstandsgerechtigden die per ongeluk verkeerde of net te laat gevraagde gegevens aanleverden, hebben in 2013 en 2014 ongekend hoge boetes gekregen voor relatief kleine overtredingen.

De wet was bij invoering al omstreden. De Verenging van Nederlandse Gemeenten en diverse experts waarschuwden voor de gevolgen van deze wet. Vorig jaar december stelde de Nationale Ombudsman dat de wet haar doel voorbij geschoten is. Al eerder oordeelde de Centrale Raad van Beroep (CrvB) in november 2014 dat omdat er geen rekening werd gehouden met de ernst en verwijtbaarheid van de overtreding, de wet diende te worden aangepast.
Inmiddels heeft of gaat een flink aantal gemeenten zoals Amsterdam, Leeuwarden ,Helmond, Deventer  alle boetebesluiten uit 2013 en 2014 herbeoordelen.
EnschedeAnders.nl en Groen Links hebben de volgende vragen aan het college:

1.In welke mate speelt bij het beoordelen van fraude door de gemeente Enschede verwijtbaarheid een rol? Wordt er onderscheid gemaakt tussen het opzettelijk of per ongeluk niet voldoen aan de inlichtingenplicht? Hoe was dat in 2013 en 2014?

2.Hoeveel boetebesluiten zijn er in 2013 en 2014 genomen en wat is het totaalbedrag van de opgelegde boetes en hoeveel is daarvan daadwerkelijk geïnd?

3.Is het college bereid om alle boetebesluiten mbt vermeende uitkeringsfraude uit 2013 en 2014 te herbeoordelen?

4.Is het college bereid om de ten onrechte of de te hoge opgelegde boetes terug te betalen?
EnschedeAnders.nl en Groen Links vinden dat fraude moet worden aangepakt, daarbij vinden wij dat er rekening moet worden gehouden bij de terugvordering van bijstandsuitkeringen met de mate van verwijtbaarheid. Is er sprake van opzet, ernstig verzuim of  onwetendheid. De Participatiewet biedt het college de mogelijkheid geheel of gedeeltelijk van terugvordering af te zien bij dringende redenen. ( art. 58 lid 8 )

5. Is het college bereid bij de terugvordering van bijstandsuitkeringen rekening te houden met de mate van verwijtbaarheid? Zo nee, waarom niet?

di 26 sep, 19.30 - Stadhuis

Rondleiding in het Stadhuis Enschede
voor GroenLinks-leden

do 28 sep, 19.00 Stadhuis