Deze vragen zijn ingediend voor de rondvraag van de Stedelijke Commissie op dinsdag 28 april.

Afgelopen week heeft de Haagse politiek een akkoord bereikt over de opvang van (uitgeprocedeerde) asielzoekers. GroenLinks maakt zich zorgen over de signalen vanuit veel andere gemeenten dat uitvoering van dit akkoord opnieuw problemen gaat opleveren voor de mensen die het betreft. Daarnaast wordt bijvoorbeeld door de mensenrechtenrapporteur van de VN gesteld dat het akkoord de mensenrechten zou schenden.

GroenLinks heeft hierover de volgende vragen aan het college:

1. Wat is de opvatting van het college over het 'BBB-akkoord'?
2. Welke voor- en nadelen ziet het college als het akkoord wordt uitgevoerd, in het bijzonder voor Enschede zelf?
3. Is er tijdens de onderhandelingen over het akkoord of daarna vanuit het college ruggespraak geweest met de Haagse politiek en met andere gemeenten? Zo ja, welk standpunt is er dan vanuit Enschede uitgedragen? Zo nee, waarom is die ruggespraak er niet geweest?

Beluister hier de antwoorden

Meetup: Geen uitbreiding vliegveld Lelystad