Schriftelijke vragen van GroenLinks aan het college, d.d. 5 maart 2015

De ontwikkeling van ICT binnen de overheid staat momenteel in de aandacht: de kosten zijn torenhoog, maar de prestaties blijven vaak achter. Een aantal problemen lijkt algemeen voor te komen en verdient daarom ook in Enschede aandacht. Zeker nu zowel binnen de gemeente als de Regio Twente diverse ICT-projecten lopen (waarmee wordt ingespeeld op de drie decentralisaties).

GroenLinks wil graag weten hoeveel inzicht het college heeft in de kosten en baten van ICT ontwikkelingen, in de aanwezige expertise bij de gemeente en in de kwaliteit van het projectmanagement. Deze thema's zijn ontleend aan de conclusies die een onderzoekscommissie van de Tweede Kamer, de commissie Elias, trekt over het ICT-beleid van de Rijksoverheid. GroenLinks heeft de volgende vragen:

1. In hoeverre is het college van oordeel dat zij haar ICT-projecten onder controle heeft en waar blijkt dat uit?
2. In hoeverre heeft het college inzicht in de kosten en baten van haar ICT-projecten en waar blijkt dat uit? Aan welke ICT-projecten wordt momenteel en in het verleden jaar gewerkt, welke kosten zijn hieraan verbonden en wat zijn hiervan de (verwachte) baten?
2b. Is het college tevreden over de verhouding tussen kosten en baten van deze projecten?
2c. Geldt dat ook voor bijvoorbeeld de ontwikkeling van managementinformatiesystemen die zijn ontwikkelend in het kader van de 3D's? Hoeveel geld is daarin geïnvesteerd?
3. In hoeverre heeft het college zicht op de aanwezige ICT-expertise in de organisatie en op de kwaliteit van het contractmanagement?
4. Zijn er in de afgelopen jaren ICT-ontwikkelingen duurder uitgevallen dan aanvankelijk aangenomen of begroot, mislukt of deels mislukt en zo ja, wat is daarvan geleerd?
5. Ziet het college, mede gelet op de conclusies van de commissie Elias, aandachts- en verbeterpunten voor ICT-ontwikkelingen bij de gemeente en de Regio Twente?

Meetup: Geen uitbreiding vliegveld Lelystad
met Jesse Klaver & Suzanne Kröger