Schriftelijke vragen van GroenLinks aan het college, d.d. 13 januari 2013

Na berichtgeving van Tubantia zaterdag j.l. is grotendeels bekend geworden op welke manier de geprekwalificeerde partijen betrokken waren bij de aanbesteding van Luchthaven Twente en hoe door één van die partijen (namelijk Schiphol)  werd gedacht over de economische haalbaarheid.

GroenLinks vindt dat het negatieve rapport van Schiphol bij de raad bekend gemaakt had moeten worden in de periode 2008-2009, juist vanwege de grote twijfels over de economische haalbaarheid van Luchthaven Twente en de politieke besluitvorming daarover. Het Schipholrapport sloot aan bij de conclusies van o.a. het LEK-rapport, SEO Economisch onderzoek en luchtvaarteconoom Hans Heerkens. Vele waarschuwingen van wetenschappers en negatieve onderzoeksuitkomsten werden door Schiphol bevestigd en het beeld ontstaat dat het Schipholrapport bewust onder de pet is gehouden. Daarnaast is GroenLinks van mening dat door ADT en onze bestuurders, onterecht het beeld is gecreëerd dat er tijdens de aanbestedingsprocedure serieuze belangstelling was vanuit de markt. Uit de reacties van de marktpartijen in Tubantia blijkt dat minimaal twee van de drie, geen serieuze belangstelling hadden om de luchthaven te exploiteren.

GroenLinks heeft naar aanleiding van deze berichtgeving enkele vragen voor het College:

1. Hoe is het mogelijk dat Imtech gekwalificeerd kon worden, terwijl naar nu blijkt er geen sprake was van een voornemen om de luchthaven te gaan exploiteren? Lieten de aanbestedingscriteria dit toe en was dit bij u bekend?
2. Was bij U bekend dat Schiphol zich liet kwalificeren om op de hoogte te blijven van de aanbestedingsprocedure door ADT en hoe kon dat gebeuren?
3. Wat heeft U gedaan met het negatieve Schiphol-rapport over Luchthaven Twente?

Download hier de antwoorden

Meetup: Geen uitbreiding vliegveld Lelystad