Mondelinge vragen van GroenLinks aan het college, d.d. 7 januari 2013

In de afgelopen twee weken zijn er ruim 82.000 meldingen van overlast door vuurwerk binnengekomen op het meldpunt vuurwerkoverlast.nl. Het meldpunt is een initiatief van vijftien lokale GroenLinks-fracties, waaronder die van Rotterdam, Den Haag, Nijmegen en Enschede. Vanuit Enschede kwamen ruim 800 meldingen binnen.

Meer dan de helft van deze meldingen gaat over de overlast door extreem harde knallen. Al dagen voor Oud en Nieuw werd massaal vuurwerk afgestoken in Enschede, soms ook 's nachts. Een deel van de melders klaagt over te weinig aandacht van de politie voor vuurwerkoverlast. De vuurwerkoverlast op oudejaarsavond bestond vooral uit gevaarlijke situaties op straat. Op nieuwjaarsdag gaat een groot deel van de klachten over achtergelaten vuurwerkafval en aangerichte vuurwerkschade. De gemeentereiniging heeft het vuurwerk op de meeste plekken alweer keurig opgeruimd.

De meldingen worden gebundeld en aangeboden aan de Tweede Kamer. GroenLinks wil dat gemeenten meer mogelijkheden krijgen om vuurwerkoverlast aan te pakken. De gemeenteraadsfractie vindt dat de huidige regels beter gehandhaafd moeten worden en dat Enschede vanaf de volgende jaarwisseling een centraal vuurwerk moet organiseren. We denken dat dit kan leiden tot een nieuwe, gezellige vuurwerktraditie met minder vuurwerk. Het liefst zien we dat er met Oud en Nieuw alleen professioneel vuurwerk wordt afgestoken, om overlast, schade en slachtoffers te voorkomen. GroenLinks is benieuwd naar een reactie van de burgemeester en heeft daarom de volgende vragen:

1. Hoe kijkt de burgemeester terug op de jaarwisseling in Enschede en wat is zijn reactie op het aantal meldingen van vuurwerkoverlast?

2. In hoeverre had de politie speciale aandacht voor voortijdig afgestoken en illegaal vuurwerk en zijn er mogelijkheden om de inzet hierop vanaf dit jaar te verhogen?

3. Een vuurwerkverbod is nog niet mogelijk, een centraal vuurwerk wel. Welke maatregelen willen burgemeester en wethouders nemen die kunnen bijdragen aan een veiliger en rustiger Oud en Nieuw?

Beluister hier de antwoorden

23hreplyretweetfavorite