“Als we niet oppassen worden we met open ogen toch nog een vliegveld ingerommeld!”. Dat is de zorg van de Twentse GroenLinks fracties in Enschede, Hengelo, Oldenzaal en in de Provinciale Staten. De fracties maken hun zorgen kenbaar in een ingezonden brief aan de nieuwe voorman van het Topteam Aad Veenman die de herontwikkeling van de voormalige luchtmachtbasis moet vormgeven. “Als je de plannen goed leest zie je dat men voorsorteert op een vliegveld met een bedrijventerrein”, aldus GroenLinks Statenlid Robert Jansen namens de vier fracties. “Dat past niet in de visie van de Commissie van Wijzen van een iconische Technology Base Twente ‘in een fraai coulisselandschap waarbij groen en rust gecombineerd wordt met duurzame high-tech bedrijvigheid’”, aldus Jansen.

GroenLinks verzet zich tegen een vliegveld met geluidsoverlast, milieuvervuiling en natuurvernietiging. Met de richting die men nu kiest is het mogelijk dat oude en onveilige Antonov vliegtuigen in Twente landen om gesloopt te worden. “Dat moet je als Twente niet willen”, aldus de briefschrijvers. Daarnaast lijken de beleidsmakers van Enschede en de Provincie te kiezen voor het zoveelste bedrijventerrein, terwijl de Commissie van Wijzen duidelijk aangeeft dat de voormalige luchthaven een unieke invulling moet krijgen. “Door te spreken van een bedrijventerrein in plaats van bedrijvigheid worden bewust of onbewust duurzame alternatieven al uitgesloten”, stelt Jansen. De GroenLinks fracties hopen dat Aad Veenman een visie ontwikkelt die recht doet aan het unieke gebied.

Lees hier de ingezonden brief van GroenLinks

di 26 sep, 19.30 - Stadhuis

Rondleiding en kennismakingsavond in het stadhuis Enschede voor GroenLinks-leden
do 28 sep, 19.00 Stadhuis