tegen luchthavenNu Dick Wessels de concessieovereenkomst met ADT heeft ondertekend, lijkt Luchthaven Twente bij de gemeenteraadsverkiezingen op 19 maart al een gelopen race. Maar volgens GroenLinks is Luchthaven Twente toch een verkiezingsissue.

Op haar website meldt ADT dat na ondertekening van de overeenkomst, nog een publiekrechtelijk traject volgt, met onder meer vaststelling van een Luchthavenbesluit, bestemmingsplannen en de staatssteuntoets. Pas als die definitief zijn zal de concessieovereenkomst formeel in werking treden.

Op dit moment ligt het ontwerp-bestemmingsplan voor de luchthaven nog steeds niet ter inzage. Dat betekent dat de nieuwe raad het bestemmingsplan zal moeten vaststellen. Ook in de meest recente planning van ADT wordt aangegeven dat het bestemmingsplan voor de luchthaven pas na de verkiezingen aan de raad ter vaststelling zal worden voorgelegd. Als de stemverhouding over de luchthaven, na de verkiezingen is veranderd, zal de concessieovereenkomst niet in werking treden.

Jelle Kort, lijsttrekker van GroenLinks Enschede: “De Europese Commissie buigt zich nog over de staatssteuntoets, maar ook de kiezer blijkt zich opnieuw te kunnen uitspreken. Ik ben daar heel blij mee. Hopelijk kan een debacle alsnog worden voorkomen. Onafhankelijke economen zeggen dat Luchthaven Twente niet rendabel is en als het inderdaad misgaat, staat Enschede financieel garant en kost het de burgers van Enschede miljoenen. Sinds jaar en dag pleit GroenLinks voor een haalbaar alternatief dat wél werk oplevert en waarmee het groene hart van Twente behouden blijft.”

Meetup: Geen uitbreiding vliegveld Lelystad
met Jesse Klaver & Suzanne Kröger