Amendement ingediend in de raadsvergadering van 14 november 2016
Amendement ingediend door GL
Amendement verworpen

De raad van de gemeente Enschede, in vergadering bijeen op maandag 14 november 2016, besprekende het raadsvoorstel 'Concept-Programmabegroting 2017-2020';

Constaterende dat:
• Op pagina 64 een diagram is opgenomen waarin is aangegeven naar welk naleefgedrag milieuhandhaving (het percentage bedrijven waarbij bij een eerste controle geen overtredingen zijn geconstateerd) wordt gestreefd;
• Dit percentage voor 2017 is gesteld op ca 68% en voor de jaren daarna op 65%;
• Dit percentage in de jaren 2012, 2013 en 2014 nog op of boven de 80% lag;
• In de toelichting staat geschreven dat het streefpercentage van 65% "is gebaseerd op het feit dat deregulering, meer algemene regels en het op afstand zetten van milieucontroles in beginsel een negatieve uitwerking zullen hebben op het naleefgedrag;"

Overwegende dat:
• Milieuregels onder meer zijn opgesteld ter bescherming van flora, fauna, leefomgeving, volksgezondheid en veiligheid;
• Het daarom van groot belang is dat bedrijven de milieuregels naleven en er bij het niet naleven een grote kans bestaat daarop gepakt te worden;
• Daarvoor voldoende middelen ter controle en handhaving beschikbaar dienen te zijn;

Besluit:
Het volgende beslispunt aan het dictum van het raadsvoorstel toe te voegen:
• Uit de vrije bestedingsruimte voor 2017 (€250.000) een bedrag van €170.000 aan te wenden voor extra inzet op milieugerelateerde controle en handhaving bij bedrijven in 2017, met dien verstande dat het college vóór de Zomernota 2018 komt met een voorstel om milieugerelateerde controle en handhaving bij  bedrijven op een dusdanig niveau te brengen dat het naleefgedrag weer minimaal op het niveau van de jaren 2012 t/m 2014 komt (dus minimaal 80%);

En gaat over tot de orde van de dag.