Amendement ingediend in de raadsvergadering van 22 februari 2016
Amendement ingediend door GL en EnschedeAnders
Amendement aangenomen

De raad van de gemeente Enschede, in vergadering bijeen op maandag 22 februari 2016, besprekende de raadsvoorstellen “Wijziging Huwelijksbeleid” en “Wijziging Leges- en kwijtscheldingsverordening 2016”;

Constaterende dat:

• Punt 1d. van het raadsvoorstel “Wijziging Huwelijksbeleid” luidt: “het kosteloze huwelijk of geregistreerd partnerschap (met beroep op kwijtschelding), af te schaffen”;
  • Dit ‘kwijtscheldingshuwelijk’ een paar met een inkomen onder de kwijtscheldingsgrens, de mogelijkheid biedt om bij het sluiten van een huwelijk cq het aangaan van een geregistreerd partnerschap, van de volledige huwelijksceremonie te kunnen genieten. Dus inclusief toespraak van de bijzonder ambtenaar, >alle bijbehorende egards en in aanwezigheid van familie en vrienden;
  • Het gratis huwelijk slechts een sobere, administratieve handeling is, waarbij naast het bruidspaar maximaal 4 andere personen aanwezig mogen zijn;

Overwegende dat:

• Aan het in stand houden van het ‘kwijtscheldingshuwelijk’ slechts zeer beperkte kosten zijn verbonden (uitgaande van 4 à 5 aanvragen per jaar gaat het jaarlijks om ca. €2000 + ca. 2 uur ambtelijke hulp bij het invullen van formulieren);
  • Afschaffen van het ‘kwijtscheldingshuwelijk’ ertoe leidt dat mensen die geen gewoon huwelijk kunnen betalen, niet meer in staat worden gesteld om ten overstaan van hun familie en vrienden elkaar het jawoord te geven, en verder zijn veroordeeld tot een zeer sobere handeling, ontdaan van alle egards en feestelijkheid;
  • Het raadsvoorstel geen noodzakelijke redenen noemt om het ‘kwijtscheldingshuwelijk’ af te schaffen;
  • De invoering van het flitshuwelijk naar verwachting jaarlijks €3500 aan extra inkomsten oplevert;
  • Deze extra inkomsten kunnen worden aangewend om het ‘kwijtscheldingshuwelijk’ in stand te houden;

Besluit:

• Punt 1d. van het raadsvoorstel “Wijziging Huwelijksbeleid” te schrappen;
  • Het raadsvoorstel “Wijziging Leges- en kwijtscheldingsverordening 2016” niet in stemming te brengen en het college op te dragen een nieuw voorstel tot wijziging van de Legesverordening 2016 en Kwijtscheldingsverordening 2016 aan de raad voor te leggen, met dien verstande dat het ‘kwijtscheldingshuwelijk’ in stand wordt gehouden;
  • Kosten van het ‘kwijtscheldingshuwelijk’ te dekken uit de te verwachten extra inkomsten van ca. €3500 per jaar door de invoering van het ‘flitshuwelijk’;

En gaat over tot de orde van de dag.

Meetup: Geen uitbreiding vliegveld Lelystad
met Jesse Klaver & Suzanne Kröger