Motie ingediend in de raadsvergadering van 9 november 2015
Motie ingediend door GL, PvdA, EA
Motie aangenomen

De raad van de gemeente Enschede in vergadering bijeen op 9 november 2015, besprekende het beleidskader Enschedese Arbeidsmarktaanpak 2016-2018;

Constaterende dat:
• De Tweede Kamer onlangs de motie 'Preventie en bestrijding stille armoede en sociale uitsluiting' (kamerstuk 24 515) heeft aangenomen;
• In deze motie de regering wordt opgeroepen experimenteerruimte binnen de Particpatiewet te geven die ruimte geeft voor uiteenlopende experimenten;
• Hierin de behoefte van enkele gemeenten wordt aangehaald om te experimenteren met de Participatiewet door minder verplichtingen op te leggen en de mogelijkheid te creëren voor bijverdienen, teneinde uitstroom uit de bijstand te bevorderen en tevens armoede en sociale uitsluiting tegen te gaan;
• Hierin tevens wordt gepleit voor verschillende experimenten om de effecten van mogelijke keuzes beter in beeld te kunnen brengen;
• Afgelopen zomer de motie 'Onderzoek experiment basisinkomen' door de gemeenteraad is aangenomen;
• Het college sindsdien de andere gemeenten die willen experimenteren met de Participatiewet volgt, maar zelf geen initatief heeft genomen;

Overwegende dat:
• Enschede mede onder invloed van een structureel tekort aan arbeidsplaatsen veel zeer langdurige bijstandssituaties kent, hetgeen kan leiden tot armoede en sociale uitsluiting;
• In de praktijk tijdelijk en deeltijd werk veel beschikbaar zijn;

Van mening zijnde dat:
• Een nieuw perspectief nodig is binnen zowel bijstandsbeleid en -uitvoering;
• Veel vaker vertrouwen het uitgangspunt moet zijn en verplichtingen verminderd kunnen worden;
• Bijverdienen in de bijstand een goede methode is om armoede en sociale uitsluiting tegen te gaan;

Draagt het college op:
Een groot experiment op te zetten binnen de Participatiewet waarin op zoek wordt gegaan naar mogelijkheden verplichtingen te verminderen voor bijstandsgerechtigden die langdurig afhankelijk zijn van een uitkering, alsmede voor het tegengaan van armoede en sociale uitsluiting door middel van bijverdienen in de bijstand.

En gaat over tot de orde van de dag.

23hreplyretweetfavorite
23hreplyretweetfavorite