Motie ingediend in de raadsvergadering van 22 juni 2015
Motie mede ondertekend door EA, SP, OPA
Motie verworpen

De raad van de gemeente Enschede, in vergadering bijeen op maandag 22 juni 2015, besprekende het voorstel Kadernota Armoedebeleid 2015-2019;

Constaterende dat:
•    één van de manieren om armoede effectief te kunnen bestrijden is ervoor te zorgen dat mensen zoveel mogelijk het geld krijgen waarop ze recht hebben,
•    de Formulierenbrigade om die reden in het leven is geroepen  en hierbij een zeer belangrijke rol vervult,
•    in Enschede is gekozen voor een werkwijze die gericht is op het opsporen, terugverdringen en inzichtelijk maken van het niet-gebruik van regelingen en voorzieningen,

Overwegende dat;
•    de Formulierenbrigade bestaat uiit een team van professionals en die beschikken over kennis van relevante wet- en regelgeving en goed op de hoogte zijn van de verschillende  regelingen en voorzieningen,
•    het college voornemens is om de Formulierenbrigade met vrijwilligers te bemensen, op 1 professional na,
•    vrijwilligers, professionele scholing en begeleiding nodig hebben,

Draagt het college op;
•    bij de Stadsbank Oost-Nederland een opleidingsinstituut op te richten en te zorg te dragen dat vrijwilligers blijvend worden begeleid door professionals en dat vrijwilligers bij de Stadsbank Oost-Nederland een uitgebreide opleiding ontvangen voor de schuldhulpverlening en Formulierenbrigade, alvorens zij werkzaamheden van de huidige professionals kunnen overnemen,

En gaat over tot de orde van de dag.

Meetup: Geen uitbreiding vliegveld Lelystad
met Jesse Klaver & Suzanne Kröger