Amendement ingediend in de raadsvergadering van 8 juni 2015
Amendement medeondertekend door D66, PvdA, CU, BBE, CDA, VVD, OPA
Amendement aangenomen

De gemeenteraad van Enschede, in vergadering bijeen op 8 juni 2015, besprekende raadsvoorstel 1500060201 ‘Rekenkamerrapport Armoedebeleid’,

Constaterende dat:
•    het raadsvoorstel inclusief aanbevelingen gebaseerd is op het rekenkamerrapport,
•    de discussie in de Stedelijke Commissie van 18 mei 2015, mede op basis van de schriftelijke reactie van het College van B en W, aanleiding geeft om de aanbevelingen te wijzigen,
•    genoemde documenten onder meer ingaan op de effectiviteit van armoede-instrumenten en de balansen rechtmatigheid-doelmatigheid en generiek-maatwerk,

Overwegende dat:
•    de raad een heldere besluitvorming voorstaat die ook in de toekomst nog helder te begrijpen moet zijn,
•    echter, aanbevelingen beter niet te rigide geformuleerd kunnen worden,
•    uit de schriftelijke reactie van het college blijkt dat het vergroten van de bekendheid van armoede-instrumenten waarschijnlijk weinig oplevert voor het vergroten van het bereik daarvan,
•    verder gezocht kan worden naar alternatieven om te komen tot effectiever armoedebeleid,
•    de uitvoeringskosten lager uit kunnen vallen door bij de controle minder de nadruk te leggen op de rechtmatigheid en meer op de doelmatigheid,

Besluit om:
•    beslispunt 1 “De conclusies en aanbevelingen uit het rekenkamerrapport “Armoede, participatie en beleid in Enschede” over te nemen.” te wijzigen in “De conclusies en aanbevelingen uit het rekenkamerrapport “Armoede, participatie en beleid in Enschede” over te nemen met uitzondering van aanbevelingen 3, 4 en 7”,
•    beslispunt 2.3 “Armoedeval niet centraal stellen” te wijzigen in “Heroverweeg het centraal stellen van de armoedeval binnen het armoedebeleid”,
•    beslispunt 2.4 “Beleid periodiek evalueren.” Te wijzigen in “Evalueer het armoedebeleid periodiek. Stel effectiviteit van bestaande en nieuwe armoede-instrumenten hierbij centraal en besteed onder meer aandacht aan de balansen rechtmatigheid-doelmatigheid en generiek-maatwerk.”,
•    beslispunt 2.7 “Bereik bijzondere bijstand vergroten” te wijzigen in “Overweeg mogelijkheden om het bereik van het armoedebeleid te vergroten”,

En gaat over tot de orde van de dag.

di 26 sep, 19.30 - Stadhuis

Rondleiding in het Stadhuis Enschede
voor GroenLinks-leden

do 28 sep, 19.00 Stadhuis