Amendement ingediend in de raadsvergadering van 10 november 2014
Amendement medeondertekend door SP
Amendement verworpen

De raad van de gemeente Enschede, in vergadering bijeen op maandag 10 november 2014, besprekende de programmabegroting 2015-2018;

Constaterende dat:
 - In het coalitieakkoord aanvullende bezuinigingen op cultuur zijn afgesproken, die in de voorliggende begroting zijn overgenomen;
 - Deze bezuinigingen mogelijk grote gevolgen kunnen hebben voor het voortbestaan van instellingen, dan wel voor hun inhoudelijke aanbod;
 - Op dit moment door Enschede Promotie onder meer wordt gewerkt aan citymarketing, cultuurpromotie en aan ondersteuning van (culturele) evenementen;
 - Er onder meerdere culturele instellingen bereidheid bestaat om genoemde taken van Enschede Promotie gedeeltelijk over te nemen;

Overwegende dat:
 - Enschede minder aantrekkelijk wordt als vestigingsplaats door aantasting van aanwezige culturele voorzieningen;
 - De culturele instellingen samen een kleine, slagvaardige projectorganisatie kunnen opzetten die activiteiten in het kader van cultuurpromotie en ondersteuning van culturele evenementen van Enschede Promotie kan overnemen;
 - Hierdoor een betere samenhang tussen het instellingsaanbod en het evenementenaanbod wordt bevorderd;
 - Een vermindering van de subsidie aan Enschede Promotie mogelijk lijkt te zijn als taken gedeeltelijk worden overgenomen door de culturele instellingen en door regiomarketing;

Besluit:
In de programmabegroting 2015-2018 de bezuinigingen op cultuur van 320.000 euro in 2016, 440.000 euro in 2017 en van 440.000 euro in 2018 te schrappen uit het financieel kader en deze te vervangen door: ‘Er wordt in 2016 320.000 euro in mindering gebracht op de subsidie aan Enschede Promotie, in 2017 440.000 euro en in 2018 440.000 euro, in het kader van de overdracht van taken aan de culturele instellingen en de doorontwikkeling van citymarketing naar regiomarketing.’

Meetup: Geen uitbreiding vliegveld Lelystad
met Jesse Klaver & Suzanne Kröger