Motie ingediend bij de bespreking van de programmabegroting 2014-2017 op 11 november 2013
Stemmen gestaakt (19 voor, 19 tegen)
Motie opnieuw - licht gewijzigd - in stemming gebracht op 16 december 2013
Motie mede ingediend door D66, CDA, Enschede Solidair, Fractie Margriet Visser, Fractie Peter van der Vloet
Motie unaniem aangenomen

De raad van de gemeente Enschede, in vergadering bijeen op maandag 16 december 2013,

constaterende dat:
• De gemeente burgers en partners nadrukkelijk vraagt met ideeën, alternatieven en concrete plannen te komen om middelen te besparen en maatschappelijke doelen te verwezenlijken, zoals het bevorderen van participatie, sociale samenhang en duurzaamheid;
• De werkloosheid met name onder jongeren in onze gemeente erg hoog is en nog steeds toeneemt;
• Het college voornemens is om de raad in december een voorstel voor te leggen over het gemeentelijk vastgoed;
• Verschillende maatschappelijke initiatieven op zoek zijn naar ruimtes om hun activiteiten in te kunnen ontplooien;
• Een groot aantal bedrijfs- en kantoorpanden in Enschede geheel of gedeeltelijk leeg staat;
• De raad op 14 oktober jl. een motie heeft aangenomen waarin specifiek aandacht werd gevraagd voor de huisvesting van bewonersbedrijf Beien;
• Op de motiemarkt op 28 oktober jl. aandacht werd gevraagd voor de huisvesting van activiteiten waarin jongeren met een afstand tot de arbeidsmarkt werkervaring kunnen opdoen;

overwegende dat:
• Maatschappelijke initiatieven een essentiële bijdrage kunnen leveren aan het versterken van sociale samenhang, verhogen van participatie, bestrijden van werkloosheid en verduurzamen van de gemeente;
• College en gemeenteraad meermaals nadrukkelijk hebben aangegeven dergelijke initiatieven van groot belang te vinden en waar mogelijk te willen ondersteunen;
• De toenemende werkloosheid extra inzet van zowel gemeente als maatschappij vereist;
• Er voor leerlingen uit o.a. het praktijkonderwijs grote behoefte is aan stage- en werkervaringsplaatsen;

draagt het college op:
• Maatschappelijke initiatieven te ondersteunen door waar mogelijk onder gunstige voorwaarden ruimte ter beschikking te stellen vanuit het door de gemeente beheerde maatschappelijk vastgoed en daarbij speciale aandacht te besteden aan initiatieven die zich richten op participatie, sociale samenhang, duurzaamheid en werkervaring voor jongeren en mensen met een grote afstand tot de arbeidsmarkt;

en gaat over tot de orde van de dag.

Meetup: Geen uitbreiding vliegveld Lelystad
met Jesse Klaver & Suzanne Kröger