Naar aanleiding van een discussie in de stadsdeelcommissie oost omtrent grote verschillen in regels tussen de verschillende volkstuincomplexen, heeft het college een nota volkstuinen opgesteld, waarin een aantal beleidsregels worden voorgesteld, waaronder een maximale hoogte van kassen en bergingen van 1 meter. GroenLinks is van mening dat de voorgestelde regels te streng en beperkend zijn, en vindt dat enige mate van anarchie op de volkstuin moet kunnen.

Als reden om te kiezen voor deze strenge regels, geeft het college aan dat het visuele hinder wil voorkomen. Over welke visuele hinder heeft het college het dan? De volkstuincomplexen in Enschede liggen op relatief afgelegen plekken aan kleine wegen en zijn veelal omzoomd door struikgewas en bomen. Van de 11 volkstuincomplexen in Enschede is er slechts één waar meerdere omwonenden zicht op hebben, namelijk het complex tegenover kinderboerderij Noord waar op korte afstand diverse flats staan. Ook is slechts één van de elf locaties zichtbaar vanaf een doorgaande verkeersweg: vlak ten westen van de Auke Vleerstraat ligt een volkstuinencomplex dat niet door een groene omzoming aan het zicht wordt onttrokken. Visuele hinder of verrommeling van het landschap is voor GroenLinks in deze dus geen reden zulke strenge regels toe te passen voor volkstuinen.

Een groot deel van de volkstuinders heeft een volkstuin genomen vanwege gebrek aan tuinruimte bij de eigen woning, bijvoorbeeld omdat hij of zij in een appartementengebouw woont. De volkstuin is dan niet alleen maar een plek om wat groente en fruit te verbouwen, maar ook een plek om gewoon lekker buiten te zijn, net zoals mensen die wel een tuin bij hun woning hebben daar met lekker weer graag in zitten. Het college geeft als tweede reden voor de strenge regels aan dat men recreatief gebruik wil voorkomen. Ook dat is discutabel, want voor veel volkstuinders is het tuinieren zelf al recreatief. En al zou iemand een paar tuinstoelen naast of in de berging zetten, GroenLinks ziet daar echt geen probleem in.

Vertegenwoordigers van volkstuinen geven aan een bouwhoogte van 1,80 meter te wensen. GroenLinks vindt dat alleszins redelijk en zeer goed te verdedigen. Verder komen er wat GroenLinks betreft zo min mogelijk regels. Net zoals je behoorlijk vrij bent in het gebruik van je achtertuin, moeten ook gebruikers van volkstuinen hun tuin naar eigen inzicht kunnen gebruiken. En of dat nu is om voor eigen gebruik groente en fruit te verbouwen, als tuin met een zitje en een paar mooie planten, of dat iemand de hele volkstuin volzet met komkommers om met de verkoop een paar tientjes bij te verdienen, is GroenLinks om het even.

Geef ze van katoen
De kunst van het recyclen

do 21 sep, 19.30 - Theater Concordia

di 26 sep, 19.30 - Stadhuis