Uit een artikel in de Volkskrant en ook via contacten over de grens, vernam GroenLinks van de voorgenomen grootschalige opslag van radioactief uraniumoxide in Gronau, zo'n drie kilometer over de grens. GroenLinks maakt zich grote zorgen over deze opslag, waarmee het aantal radioactieve activiteiten op een steenworp afstand van Enschede verder wordt uitgebreid. Ik was me op het thema aan het inlezen en bezig met de voorbereiding van mondelinge vragen voor de stedelijke commissie, toen het bericht langs kwam dat Burgerbelangen vragen over hetzelfde onderwerp had ingediend. GroenLinks is blij ook Burgerbelangen dit serieus neemt en wij dus niet de enige partij zijn die zich hierover grote zorgen maakt.

In onze omgeving bevinden zich al diverse bedrijven die radioactieve stoffen opslaan en verwerken: De kerncentrale in Lingen (40 km hemelsbreed vanaf Enschede), de vestigingen van Urenco in Almelo (19 km) en Gronau (12 km van Enschede) en de opslag van gebruikte splijtstofstaven in Ahaus (19 km). Van en naar deze bedrijven worden grote hoeveelheden radioactief materiaal vervoerd, grotendeels met vrachtwagens over snelwegen waaronder de A1, deels ook per spoor over de lijnen Gronau-Münster en Gronau-Dortmund. Vervoer dat altijd gepaard gaat met risico's. De opslag van radioactieve (grond-)stoffen vindt daarnaast voor een groot deel plaats in de open lucht of in eenvoudige hallen. Het gaat in onze omgeving om tienduizenden tonnen licht-radioactief uraniumoxide maar ook om grote hoeveelheden van het zeer giftige en radioactieve gas uraniumhexafloride.

De komst van een grootschalige opslag voor uraniumoxide in Gronau betekent dat er nog meer radioactieve stoffen worden opgeslagen in, en vervoerd door onze directe omgeving, met als gevolg een nog groter risico op incidenten.

GroenLinks is altijd tegenstander van kernenergie geweest. Als energiebron biedt het namelijk geen oplossing maar wel grote risico's. Uranium is, net als olie en gas, een eindige grondstof, het winnen van uranium gebeurt op milieuonvriendelijke wijze, kerncentrales zijn nooit 100% veilig te krijgen en het kernafval vormt nog duizenden jaren een onoplosbaar probleem voor milieu en gezondheid. Daarnaast vormt ook het vele heen en weer gesleep van radioactieve stoffen tussen mijnen, opwerkingsfabrieken, kerncentrales en opslagplaatsen een onacceptabel risico. Wanneer het ergens mis gaat, zoals in Tsjernobyl en Fukushima, zijn de gevolgen niet te overzien.

GroenLinks zal zich daarom blijven verzetten tegen kernenergie en daaraan gerelateerde activiteiten, en hoopt dat ons college al het mogelijke wil doen om zich tegen de nieuwe opslag van uraniumoxide in Gronau te verzetten. Zodra de antwoorden van de vragen van BurgerBelangen binnen zijn zal de GroenLinks-fractie deze zeer kritisch bekijken en indien nodig het college oproepen in actie te komen tegen de voorgenomen opslag in Gronau.

Geef ze van katoen
De kunst van het recyclen

do 21 sep, 19.30 - Theater Concordia

di 26 sep, 19.30 - Stadhuis