GroenLinks is blij met de onafhankelijke klachtencommissaris. Deze kan bemiddelen en problemen oplossen namens burgers die klagen over de gemeente, maar kan organisatie en bestuur ook een spiegel voorhouden door zich over binnengekomen klachten uit te spreken. GroenLinks is blij dat er overeenstemming is over de toekomst van deze voorziening.

De rekenkamer heeft het instituut klachtencommissaris onderzocht en kwam daarbij knelpunten en onduidelijkheden tegen. Om die snel op te lossen stelt het college voor de klachtencommissaris in het vervolg te benoemen en te ontslaan (i.p.v. de raad). Eerder leek het erop dat de positie van de klachtencommissaris hierdoor zou worden aangetast. Ook is het niet noodzakelijk om de formele regeling voor de klachtencommissaris op deze manier aan te passen. De geconstateerde problemen vragen vooral om praktische oplossingen.

Afgelopen maandag is afgesproken dat benoeming en ontslag alleen na afstemming met de raad kunnen plaatsvinden en dat er voor de onafhankelijke klachtencommissaris een vaste aanstellingstermijn van zes jaar zal gelden. Ook is in de nieuwe verordening vastgelegd dat er geen inhoudelijke bemoeienis mogelijk is met het werk van de klachtencommissaris en blijft deze vrij om zelfstandig met conclusies naar buiten te treden. GroenLinks kan op basis hiervan (samen met bijna de hele raad) met het voorstel instemmen.

Meetup: Geen uitbreiding vliegveld Lelystad
met Jesse Klaver & Suzanne Kröger