Zoals bekend, nemen Enschede en Overijssel samen het leeuwendeel van het ondernemersrisico en minstens €16,2 miljoen van de investeringskosten voor hun rekening bij de ontwikkeling van Luchthaven Twente. Dit is misschien wel de belangrijkste reden dat de gemeenteraad, net als Provinciale Staten, in de kadernota voor de aanbesteding eisen heeft gesteld aan een eventuele toekomstige exploitant. Het drama is nu compleet, want na een aanbestedingstraject zonder kandidaten, voldoet nu het beoogde consortium voor een onderhandse aanbesteding niet aan de gestelde eisen. Dat betekent volgens GroenLinks dat de politiek moet ingrijpen: de onderhandse aanbesteding moet worden afgeblazen.

De liefhebbers kunnen zich alvast verheugen op hopelijk de laatste welles-nietes discussie in de gemeenteraad. De raadsfracties die voorstander zijn van de luchthaven zullen in de raad schermen met de 'tenderboard', dat positief oordeel. Anneke Broekman (VVD) deed dat al. Of, dat zou me meevallen, men geeft eerlijk toe dat er wel wat aan schort en gaat akkoord onder het bekende motto 'de dood of de gladiolen'. Het motto dat steeds centraal heeft gestaan bij de beoordeling van de risico's en de financiële paragraaf van dit megaproject. De tenderboard onderbouwt haar oordeel niet, maar we kunnen zelf heel eenvoudig vaststellen dat Reggeborgh en Aviapartner niet aan de gestelde eisen voldoen. Dit zijn die eisen:

1. tenminste 3 jaar ervaring in het exploiteren van een luchthaven met een minimum van 1 miljoen passagiersbewegingen;

2. bewezen ervaring in het ontwikkelen en exploiteren van bedrijventerreinen in de afgelopen 5 jaar;

3. bewezen ervaring in het aantrekken van vliegverkeer in de afgelopen 5 jaar;

4. bewezen solvabiliteit;

5. ‘goodstanding’ integriteit (Wet Bibob) en reputatie.

Het duidelijkst wordt afgeweken van de eis dat een exploitant ervaring moet hebben met het aantrekken van vliegverkeer. Een cruciale eis als het gaat om Luchthaven Twente, aangezien dat laatste volgens (onafhankelijke) economen een onmogelijke opgave is en de zaak daardoor niet kan renderen. Aviapartner zou volgens ADT met name op kleinere luchthavens, samen optrekken met 'de luchthavendirecteur' om luchtvaartmaatschappijen aan te trekken. Samen optrekken is een onduidelijke formulering, maar het is een gedeelde verantwoordelijkheid op zijn best die Aviapartner draagt en mogelijk gaat het daarbij alleen om het afzetten van de eigen dienstverlening. Reggeborgh en Aviapartner kunnen hoe dan ook niet aantonen aan dat zij in staat zijn om vliegverkeer aan te trekken (voor Twente).

De kadernota voor de aanbesteding is door de politiek vastgesteld. Daarin vastgestelde eisen zijn dus leidend. In de kadernota staat dat een toekomstige exploitant voor Twente, elders ervaring moet hebben opgebouwd als luchthavenexploitant. ADT heeft deze eis in de RFQ (het document waaraan is getoetst) vervolgens gereduceerd tot "direct operationele verantwoordelijkheid". Dit begrip is vervolgens zo ruim uitgewerkt dat volgens de RFQ ook een afhandelaar van passagiers en vliegtuigen voldoet.

Reggeborgh (dat is Wessels) brengt voldoende kapitaal mee, waardoor aan de financieel-technische eisen wel voldaan lijkt te worden. Over de goodstanding reputatie van Aviapartner worden getwist. In de pers is veel te doen over diverse grote problemen binnen dit bedrijf. Ik zal netjes mijn verhaaltje houden in de volgende commissie GLT, maar ik vrees dat het niet veel meer uithaalt.

di 26 sep, 19.30 - Stadhuis

Rondleiding in het Stadhuis Enschede
voor GroenLinks-leden

do 28 sep, 19.00 Stadhuis