Na negen maanden wachten was het onlangs eindelijk zo ver: het raadsvoorstel voor het aanpassen van het beleid huishoudelijke ondersteuning was klaar. In mei 2016 oordeelde de Centrale Raad van Beroep dat het werken met resultaatfinanciering, zoals in Enschede gebeurt, een duidelijke maatstaf mist. Dit betekent dat ook in Enschede het beleid huishoudelijke ondersteuning aangepast moet worden. De verwachting voor het raadsvoorstel waren na maanden wachten hooggespannen, maar in plaats van een integraal debat over de beleidskaders te voeren, vraagt het college ons enkel om in te stemmen met de door henzelf vastgestelde beleidsregels. GroenLinks vindt bovendien dat het voorstel juridisch twijfelachtig is en het geen rechtszekerheid biedt aan cliënten.

Met het instemmen met de beleidsregels kiest de raad impliciet voor een scenario waarbij we doorgaan met het resultaatgericht werken zonder hierbij een tijdsindicatie te geven. Juist deze factor “tijd” is sinds de uitspraken van de Centrale Raad van Beroep onderwerp van discussie. Deskundigen twijfelen of “tijd” vastgelegd moet worden in de beschikking die de gemeente afgeeft of dat de zorgaanbieder hierover mag gaan. Sinds de uitspraken zijn er echter verschillende rechtszaken geweest van cliënten tegen gemeenten die resultaatgericht werkten. Al deze rechtbanken hebben aangegeven dat “tijd” wel degelijk in de beschikking moet staan zodat cliënten weten waar ze recht op hebben. Wanneer een meerderheid van de raad instemt met het raadsvoorstel, wordt er dus gekozen voor een systeem waarvan de kans groot is dat het in een rechtszaak tegen de gemeente door de rechter wordt afgekeurd.

GroenLinks kiest graag voor een systeem dat rechtszekerheid biedt aan de cliënten huishoudelijke ondersteuning en ook rechterproof is. We zien dat door het hele land er steden in zijn geslaagd voor juridische houdbaarheid en rechtszekerheid te zorgen. Zo werkt de gemeente Utrecht al sinds oktober vorig jaar met basismodules van 105 uur huishoudelijke ondersteuning per jaar, welke opgehoogd kunnen worden met aanvullende modules wanneer iemand extra zorg nodig heeft. In de praktijk zal dit systeem niet veel verschillen van het systeem in Enschede, het grote verschil is echter dat het systeem in Utrecht wel juridisch houdbaar is. Het is ons dan ook absoluut onduidelijk waarom het college en de coalitiepartijen in Enschede vast blijven houden aan een systeem dat zoveel risico’s met zich meebrengt. Wat GroenLinks betreft is rechtszekerheid voor de cliënten die zorg nodig hebben cruciaal.