Ruim 2 weken geleden, 15 februari, was de slotavond van Enschede Wekt Op: een proces waar gedurende een half jaar op allerlei manieren met de stad het gesprek werd gevoerd over de vraag hoe en waar we in onze gemeente (grootschalig) duurzame energie kunnen opwekken. Met alleen zonnepanelen op daken kan slechts in een klein deel van onze energiebehoefte worden voorzien. Om de Enschedese doelstelling voor 2030 te halen, namelijk 12% van de in Enschede gebruikte energie wordt binnen de gemeente duurzaam opgewekt, ontkomen we er niet aan om grootschalig zonne- en/of windenergie op te wekken.

In een interactieve setting werd, onder leiding van TV Enschede FM en de Tubantia, gediscussieerd over de uitkomsten van Enschede Wekt Op en over duurzame energie in het algemeen. De uitkomsten zelf waren weinig verrassend: steeds meer Enschedeërs zien gelukkig het belang van duurzame energie en willen ook zelf maatregelen nemen, maar met name als het windmolens betreft wil bijna niemand deze in zijn of haar omgeving. Vooral uit het buitengebied is er veel weerstand tegen windmolens; weerstand die bij veel politieke partijen weerklank vindt.

Nu vindt ook GroenLinks het belangrijk met de stad in gesprek te blijven en bewoners waar mogelijk te betrekken bij nieuwe ontwikkelingen. Maar dat ontslaat de gemeenteraad niet van haar plicht keuzes te maken in het algemeen belang, zoals het faciliteren van de noodzakelijke transitie van fossiele naar duurzame energiebronnen.

Al in 2008 heeft de gemeenteraad een zoekgebied voor het plaatsen van windmolens aangewezen en in 2009 is de nota "Nieuwe Energie voor Enschede" vastgesteld. Bijna een decennium verder zijn de energiedoelen naar beneden bijgesteld, is er nog geen windmolen of zonneweide in ontwikkeling en loopt Enschede steeds meer achteraan. Het is daarom hoog tijd dat college en raad haar verantwoordelijkheid nemen door locaties aan te wijzen voor het grootschalig opwekken van zonne- en windenergie, en tegelijkertijd onderzoeken starten naar mogelijkheden voor geothermie en andere nieuwe, duurzame technologieën in onze gemeente.

Wat GroenLinks betreft wordt er direct begonnen met het realiseren van enkele windmolens in het gebied Grolsch - Marssteden - Havengebied, wordt het plan van de VBU voor kleinschalige zonneweiden op de Usseler Es in ontwikkeling gebracht en worden er grotere zonneweiden gerealiseerd nabij het Vliegveld en de Boedershoek. Tegelijkertijd kunnen er dan plannen worden ontwikkeld voor nadere locaties voor wind- en zonne-energie. Daarbij dienen waardevolle en gevoelige locaties zoveel mogelijk te worden ontzien, maar, zoals bij vrijwel iedere keuze, zullen we het niet iedereen naar de zin kunnen maken.

Net zoals we hebben kunnen wennen aan bijvoorbeeld molens, fabrieksschoorstenen, hoogbouw, hoogspanningsmasten en snelwegen in ons landschap, zullen we er (weer) aan moeten wennen dat de energie die wij gebruiken, in het landschap om ons heen opgewekt zal worden.

23hreplyretweetfavorite
23hreplyretweetfavorite