GroenLinks is blij te constateren dat na een periode van veel discussie over het sociale beleid van de gemeente Enschede, er is geluisterd naar de wensen vanuit de gemeenteraad en van inwoners. De arbeidsmarktaanpak voor 2017 laat zien dat is gezocht naar activiteiten die daadwerkelijk helpen en tegelijkertijd uitgaan van respect voor mensen in de bijstand. Ondanks het nog toenemende bijstandsbestand lijkt niet langer "eigen schuld, dikke bult" uitgangspunt, maar komt er meer oog voor de persoon die een uitkering ontvangt.

Meer dan voorheen gaan coaches van de gemeente (periodiek) op de bijstandsgerechtigde af om zo goed mogelijk op zijn of haar situatie en wensen te kunnen aansluiten. Onder meer vrijwilligerswerk en scholing zijn gericht op het vinden van betaald werk, dat op een steeds verfijndere manier (ook vanuit Duitsland) aan werkzoekenden wordt gekoppeld. Een tegenprestatie vormt slechts het sluitstuk van de arbeidsmarktaanpak, die veel te bieden heeft. Veel meer dan ik hier kan opnoemen.

Reeds in de afgelopen periode en in 2017 wordt gekeken naar mogelijkheden om bijstandsgerechtigden zelfstandiger te maken en vooruit te helpen d.m.v. het verminderen van verplichtingen en het bieden van mogelijkheden voor bijverdienen. Voorbeelden zijn ontheffing van de sollicitatieplicht; voorwaardelijke kwijtschelding van schulden bij de gemeente; flextensie (bijverdienen) en invoering van een reiskostenvergoeding en een vrijwilligersvergoeding. GroenLinks wilde een nieuw perspectief voor de bijstand en hiermee gaat het de goede kant op: precies in de richting waar we al jaren voor pleiten.

We blijven het kritisch volgen! Mogelijk moet ook Enschede nog officieel gaan 'experimenteren'. Ook heb ik gevraagd hoe het gaat met bijstandsgerechtigden met een arbeidsbeperking. Waar zij voorheen in de Wajong of de WSW kwamen, is de vraag of de mogelijkheid van loonkostensubsidie voldoende soelaas biedt. De plaatsen binnen de afdeling 'beschut werk' worden precies afgestemd op wat het Rijk eist. Is dat voldoende?

di 26 sep, 19.30 - Stadhuis

Rondleiding en kennismakingsavond in het stadhuis Enschede voor GroenLinks-leden
do 28 sep, 19.00 Stadhuis

vr 29 sep, 13.00 - Stadhuis