In de programmabegroting 2017-2020, die maandag in de gemeenteraad wordt besproken, heeft duurzaamheid een prominente plek. Steeds meer dringt binnen gemeente, college en raad door dat we echt de omslag naar een duurzame maatschappij moeten maken. Dit besef heeft er toe geleid dat in Enschede, na jarenlang in een politieke impasse te hebben gezeten, eindelijk de keuze is gemaakt voor diftar. Ook komen er vanuit andere fracties in de gemeenteraad steeds vaker geluiden dat we binnen de gemeente op zoek moeten naar manieren om duurzame, hernieuwbare energie op te wekken. Dit alles stemt GroenLinks natuurlijk tevreden. Maar toch gaat het naar onze mening niet snel genoeg.

Veel fracties belijden namelijk wel duurzaamheid in woord, maar zodra er een concreet plan voorligt dan heeft de gemeenteraad nog veel koudwatervrees. Of het nu gaat om kleine windturbines bij boerenerven of een zonnepark op de Usseler Es: er heerst nog teveel angst voor het nieuwe, het onbekende.

In 2008 heeft de gemeenteraad al een zoekgebied voor grote windmolens aangewezen, namelijk de zone Grote Plooy (Grolsch), A35, Marssteden, Usseler Es. In 2011 heeft de gemeenteraad dit zoekgebied nog eens bevestigd met het vaststellen van de structuurvisie Enschede, waarin dit zoekgebied is opgenomen.

Vanuit de markt is er ook meermaals concrete interesse getoond om één of enkele windmolens binnen dit zoekgebied te realiseren. Maar toch is het er nog steeds niet van gekomen.

De herontwikkeling van de luchthaven, en droombeelden van een grote commerciële burgerluchthaven, gooiden roet in het eten. Het bouwen van windmolens zou kunnen conflicteren met aan- en afvliegroutes van vliegtuigen.
Ondertussen is de burgerluchthaven van tafel en is ook duidelijk dat de vliegroutes niet over het zoekgebied komen te liggen, dus is er nu echt geen reden meer om nog langer te wachten met het realiseren van de eerste windturbines in Enschede.

GroenLinks zal maandag daarom met een motie komen waarin we het college oproepen met geïnteresseerde marktpartijen aan de slag te gaan om binnen de zone Grolsch/A35/Marssteden één of enkele windturbines te realiseren. We willen het college daarmee een stevige, duurzame, duw in de rug geven om nu eindelijk een echt werk te maken van windenergie in Enschede, en geven andere fracties hiermee de kans hun duurzame woorden nu eens om te zetten in daden.

Geef ze van katoen
De kunst van het recyclen

do 21 sep, 19.30 - Theater Concordia

di 26 sep, 19.30 - Stadhuis