Na 3,5 jaar praten en onderhandelen is de bouw van een Turks Cultureel Centrum annex Moskee op het voormalige DCW-terrein een stuk dichterbij gekomen. In de vele gesprekken die zijn gevoerd tussen bouwcommissie en omwonenden zijn diverse plooien glad gestreken, maar leek een compromis omtrent de door het moskeebestuur gewenste gebedsoproep nog ver weg. Het zag er dus naar uit dat de politiek in de gemeenteraadsvergadering van 18 april jl. de knoop moest gaan doorhakken.

GroenLinks heeft altijd een zeer helder standpunt gehad omtrent de oproep voor gebed. GroenLinks staat pal voor de vrijheid van religie en meningsuiting. Grondrechten die een fundamenteel onderdeel uitmaken van onze democratische rechtstaat. Net zoals andere geloofsgemeenschappen het recht hebben zich op allerlei manieren in de openbare ruimte te uiten, heeft de islamitische gemeenschap het recht de gebedsbijeenkomsten vooraf te laten gaan door een openbare oproep tot gebed. Voor GroenLinks heeft die vrijheid, en dus ook de oproep tot gebed, dan ook nooit ter discussie gestaan. Helaas moest GroenLinks in de voorafgaande commissiebehandelingen constateren dat wij hier vrijwel alleen in stonden. Sommige fracties riepen het moskeebestuur nadrukkelijk op om af te zien van de openbare oproep. Enkele fracties overwogen nadrukkelijk zelf beperkingen op te willen leggen aan het recht tot oproep voor gebed, indien omwonenden en moskeebestuur er niet uit zouden komen.

Gelukkig heeft het zover niet hoeven te komen, en is er tijdens de raadsvergadering alsnog een compromis tussen moskeebestuur en omwonenden tot stand gekomen: Er zal één maal per week, voorafgaand aan het vrijdagmiddag gebed, een openbare gebedsoproep worden gedaan op een beduidend lager geluidsniveau dan in de kadernota was opgenomen.

GroenLinks complimenteert alle betrokken partijen voor de getoonde inzet, en is blij dat het moskeebestuur en omwonenden elkaar op de valreep toch nog hebben kunnen vinden. Hiermee kan de bouw van de moskee alsnog op breed (politiek) draagvlak rekenen. GroenLinks hoopt dat moskee en omwonenden, op basis van deze positieve start, een goede relatie als toekomstige buren zullen opbouwen, waarin het veelvuldig genoemde en geroemde Naoberschap daadwerkelijk tot uiting komt.

Geef ze van katoen
De kunst van het recyclen

do 21 sep, 19.30 - Theater Concordia

di 26 sep, 19.30 - Stadhuis