Onlangs heeft Hengelo zich als 100e gemeente in Nederland uitgeroepen tot schaliegasvrije gemeente. Een prachtig resultaat waarmee nogmaals wordt benadrukt dat een fors deel van Nederland de kabinetsplannen om de mogelijkheden voor schaliegas te onderzoeken niet ziet zitten. Twee jaar geleden, op 7 november 2011, had de Enschedese GroenLinks-fractie al een motie klaarliggen waarin we het college opriepen geen medewerking te verlenen aan eventuele boringen op Enschedees grondgebied. Omdat het college toen aangaf onze zorgen omtrent schaliegas te delen en geen boringen in onze gemeente wilde laten uitvoeren hebben we de motie destijds niet in stemming gebracht.

In recente contacten met de gemeente blijkt echter dat er helemaal geen duidelijk Enschedees standpunt omtrent schaliegas is uitgewerkt. Het standpunt dat het college 2 jaar geleden innam lijkt niet verder in de gemeentelijke organisatie te zijn beland.

Hoewel het Kabinet de plannen voor schaliegas tijdelijk op een lager pitje heeft gezet om eerst nader onderzoek te laten uitvoeren, laat het kabinet voor de nabije toekomst de optie van schaliegas nadrukkelijk open. In de Enschedese bodem bevinden zich zowel schaliegas (aardgas opgesloten tussen de kleideeltjes in een kleisteenlaag) als steenkoolgas (aardgas opgesloten in steenkool), waardoor onze gemeente mogelijk geschikt is voor commerciële winning in de toekomst.

Schaliegas heeft wat GroenLinks betreft echter geen enkele toekomstwaarde. Het is een nieuwe vorm van de traditionele fossiele brandstoffen waarbij de gevolgen voor milieu en leefomgeving nog nauwelijks in beeld zijn gebracht. Vervuiling van grondwater en instabiliteit van de bodem lijken reële risico's van de winning van schaliegas. GroenLinks wil dat de Enschede daarom alsnog duidelijk afstand neemt van schalie- en steenkoolgas en vindt dat gemeente en andere overheden hun energie volop moeten steken in het bevorderen van nieuwe, duurzame vormen van energieopwekking. We zullen daarom bij de bespreking van de programmabegroting 2014-2017 alsnog een motie indienen waarin we oproepen Enschede, in navolging tot 100 gemeenten voor ons, uit te roepen tot schaliegasvrije gemeente.