Enschede en Twente hebben behoefte aan meer werkgelegenheid en aan op het wel beschikbare werk aansluitende werknemers en opleidingen. Tegelijkertijd is er een sociaal vangnet nodig om mensen uit de armoede te halen en sociale uitsluiting tegen te gaan. GroenLinks is blij dat de gemeenteraad 9 november de motie ‘Nieuw perspectief voor bijstand in Enschede’ heeft aangenomen.

De Tweede Kamer nam onlangs de motie ‘Preventie en bestrijding stille armoede en sociale uitsluiting’ aan. In deze motie wordt de regering opgeroepen experimenteerruimte binnen de Participatiewet te geven. In de motie worden enkele gemeenten aangehaald die minder verplichtingen willen opleggen in de bijstand en mogelijkheden willen creëren voor bijverdienen in de bijstand. Dit teneinde (duurzame) uitstroom uit de bijstand te bevorderen en tevens armoede en sociale uitsluiting tegen te gaan. Ook de gemeenteraad van Enschede heeft zich nu bij deze beweging aangesloten.

Zo gauw als het Rijk ‘experimenteerruimte’ biedt kan het college aan de slag met het verminderen van averechts werkende en onnodig krenkende verplichtingen in de bijstand en met het creëren van mogelijkheden voor bijverdienen in de bijstand. GroenLinks roept het college op intussen bestaande instrumenten tegen het licht te houden en waar mogelijk armoede en sociale uitsluiting tegen te gaan.

di 26 sep, 19.30 - Stadhuis

Rondleiding en kennismakingsavond in het stadhuis Enschede voor GroenLinks-leden
do 28 sep, 19.00 Stadhuis

vr 29 sep, 13.00 - Stadhuis