Meteen nadat de gemeenteraad op 9 november jl. de burgemeester bij motie verzocht zich aan te sluiten bij Burgemeesters voor Vrede, verklaarde hij: 'Nu ben ik dus vredesburgemeester'. GroenLinks en het CDA dienden deze motie in op verzoek van Enschede voor Vrede.

Burgemeesters voor Vrede, ofwel Mayors of Peace, is opgericht 1982 door de burgemeester van Hiroshima, Takeshi Araki. Hij reageerde daarmee op de tragische atoombomaanval op Hiroshima, zeventig jaar geleden, als gevolg waarvan zeker 140.000 mensen om het leven zijn gekomen. Het doel van deze organisatie is het bevorderen van wereldvrede, het uitbannen van nucleaire wapens en het tegengaan van armoede en honger in de wereld.  Zij vragen van de aangesloten burgemeesters de onderlinge solidariteit tussen steden te bevorderen.

Zeventig jaar na de atoombommen op Hiroshima en Nagasaki is wereldvrede nog steeds een actueel onderwerp. Ondanks de afschuwelijke effecten van nucleaire wapens bestaan er vandaag de dag nog steeds atoomwapens. Door het geweld in Syrië slaan velen op de vlucht, op zoek naar een veilig heenkomen voor hunzelf en hun families. De vluchtelingenopvang is een thema waar veel landen en steden mee te maken hebben. Solidariteit en begrip zijn essentiële elementen om te komen tot een betere wereld waarin mensen niet hoeven te vrezen voor geweld, armoede en honger. GroenLinks is blij dat onze burgemeester zich aan sluit bij Burgemeesters voor Vrede.

di 26 sep, 19.30 - Stadhuis

Rondleiding en kennismakingsavond in het stadhuis Enschede voor GroenLinks-leden
do 28 sep, 19.00 Stadhuis

vr 29 sep, 13.00 - Stadhuis