Dinsdag 27 oktober organiseren Stichting Huize Aarde, Universiteit Twente en het Koninklijk Instituut Van Ingenieurs (KIVI) een mini-symposium en aansluitend debat over de plannen instabiele zoutcavernes te vullen met vliegas uit afvalverbrandingscentrales. Het bestemmingsplan dat deze plannen mogelijk moet maken zal binnenkort in de gemeenteraad worden besproken.

Doel van symposium en debat is het uitwisselen van kennis over de ecologische en maatschappelijke kosten en baten van de geplande injectie van gevaarlijke afvalstoffen van verbrandingsinstallaties in instabiele zoutholtes in Twente.  Dit met name in het belang van het maatschappelijke besluitvormingsproces rond het gebruik van de Twentse ondergrond als opslagmedium voor afval.

Mini-symposium en debat zijn gratis bij te wonen. Voor het symposium (dinsdagmiddag 13:00-17:00) is aanmelden vereist. Dit kan via de website van het KIVI.
Het debat (dinsdagavond 20:30-21:30, Vrijhof/Amphitheater, Universiteit Twente) wordt georganiseerd door het Studium Generale en is voor iedereen vrij toegankelijk. Voor meer informatie kijk hier.

GroenLinks heeft zich meermaals kritisch uitgelaten over de verschillende activiteiten waarbij stoffen worden opgeslagen in de Twentse bodem. Zowel het opslaan van gasolie in zoutcavernes, het pompen van giftig afvalwater in Twentse gasvelden en het vullen van instabiele zoutcavernes met giftig vliegas leveren risico's voor milieu en volksgezondheid. Vliegas bevat onder meer zware metalen en kankerverwekkende dioxines. Stoffen die op de lange termijn kunnen vrijkomen, waardoor in de toekomst bodem en grondwater vervuild kunnen raken. GroenLinks hoopt dat een bredere verspreiding van kennis leidt tot zorgvuldiger omgaan met onze bodem.

Geef ze van katoen
De kunst van het recyclen

do 21 sep, 19.30 - Theater Concordia

di 26 sep, 19.30 - Stadhuis