Sinds de gemeenteraad een motie over basisinkomen heeft aangenomen is dit onderwerp helaas nog niet trending topic en het gesprek van de dag. Maar dat zou het wel moeten zijn! Zekerheid en eerlijk delen van de welvaart, staan sinds de economische crisis onder grote druk. Het sociale beleid van de gemeentelijke overheid moet een harde springplank voorstellen. Maar als je werkloos raakt in Enschede, dan merk je vooral de extra lange rij wachtenden voor je. Hoe moeten we daar als samenleving op reageren en in hoeverre voldoet de huidige sociale zekerheid? Wat betekenen werk en inkomen voor volgende generaties? In meerdere gemeenten wordt nu geëxperimenteerd met het basisinkomen. Wat zou er in Enschede moeten veranderen aan de sociale zekerheid? GroenLinks Enschede nodigt u uit om hierover in gesprek te gaan.

De gesprekavond vindt plaats op dinsdag 13 oktober bij Concordia (let op, locatie is gewijzigd!!), Langestraat 56 te Enschede. We beginnen om 19.30 uur, inloop vanaf 19 uur (de toegang is gratis).

Joop Roebroek houdt voor ons een inleiding over het basisinkomen waarin de voors en tegens aan bod komen en welke actuele experimenten er op dit moment plaatsvinden.
Duco Bannink zal hierop reageren en zijn inzichten delen over de (on)mogelijkheden van de huidige bijstand.
Vervolgens is er gelegenheid voor de aanwezigen om hun ideeën en gedachten te delen en bespreken. En gaan we kijken of er kansen zijn om in Enschede een experiment met het basisinkomen te doen.

+++

In 1987 schreven Erik Hoogenboom en Joop Roebroek een studie voor het Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid met als titel “Basisinkomen. Alternatieve uitkering of nieuw paradigma?”. Deze titel is nog altijd heel actueel. Betaalde arbeid als ‘burgerrecht’ verliest steeds meer aan betekenis. En veel van de banen die overblijven zijn onbevredigend of zelfs slecht voor de geestelijke gezondheid.

Joop Roebroek studeerde politieke wetenschappen en economie. Werkte lang als wetenschapper in het domein van sociale politiek, verzorgingsstaat en sociale zekerheid. Is als lid van MIES (Maatschappij voor Innovatie van Economie en Samenleving) nauw betrokken bij lokale experimenten rond de Participatiewet en het project OnsBasisinkomen dat in het voorjaar van 2015 het eerste Nederlandse basisinkomen realiseerde.

Duco Bannink is wetenschapper en onderzoeker aan de Vrije Universiteit van Amsterdam. Hij doet onderzoek naar het functioneren van de gemeente in het sociale domein (voorzieningen voor gehandicapten, mantelzorg, sociale participatie, werk en inkomen, de lokale economie). Duco is vice-voorzitter van het afdelingsbestuur van de PvdA-Enschede.