Onlangs werd in de stedelijke commissie de kadernota ‘Kwaliteit WMO en Jeugdhulp’ besproken. In deze nota worden een aantal kwantitatieve onderzoeken voorgesteld. Alhoewel GroenLinks zich kan vinden in de kwantitatieve onderzoeken, vinden wij het erg belangrijk dat er ook gekeken wordt naar kwalitatieve gegevens. Wij hebben dan ook in de stedelijke commissievergadering voorgesteld samen als raad op te trekken bij het verzamelen van kwalitatieve gegevens, oftewel bij cliënten, instellingen en medewerkers langs gaan om te horen hoe het nou echt gaat. Dit zorgt niet alleen voor een beter inzicht in het proces, maar kan ook het politieke debat meer inhoud geven.

De afgelopen maanden is de thuiszorg geregeld onderwerp van gesprek geweest. Een aantal partijen, waaronder GroenLinks, gaf aan dat zij veel signalen binnen krijgen van mensen die erg veel worden gekort op hun uren huishoudelijke hulp en hierdoor in de problemen komen. Andere partijen gaven juist aan dat er veel mensen tevreden zijn en incidenten opgelost kunnen worden. Kortom, er is veel discussie over de signalen. GroenLinks betreurt het dat het debat is vervallen tot een welles – nietes spel en het zelden tot nooit tot een inhoudelijk debat is gekomen over dit onderwerp.

Onlangs heeft de raad een aanbiedingsbrief ontvangen van de rekenkamer waarin naast het belang van kwantitatief onderzoek ook het belang van kwalitatief onderzoek wordt onderschreven. Niet alleen tellen, maar ook vertellen is van belang om het proces te doorgronden. GroenLinks wil graag pleiten voor kwalitatief onderzoek, waarbij de raad gezamenlijk optrekt om verhalen op te halen. Wij verwachten dat dit ervoor zal zorgen dat we als raad een beter beeld krijgen van de transformatie van de zorg. Bovendien kunnen we op deze manier wellicht in de toekomst vanuit een collectieve informatievoorziening het politiek debat voeren zonder te hoeven twisten over de signalen.

De reacties van de andere partijen op dit voorstel van GroenLinks waren wisselend. De komende tijd hoop ik met de andere woordvoerders tot een overeenkomst te komen, waarbij we hopelijk gezamenlijk op te kunnen trekken om kwalitatieve informatie op te halen en meer grip te krijgen op de decentralisatie van de zorg.