Alle 27.000 handtekeningen en steunbetuigingen ten spijt, de coalitie heeft afgelopen raadsvergadering ingestemd met een bezuiniging van 6 ton op de bibliotheek en 6 ton op Twentse Welle. Terwijl bij GroenLinks en de andere oppositiepartijen heel duidelijk de vraag rees of deze bezuiniging wel mogelijk was, vertrouwden de coalitiepartijen blindelings op het karig beargumenteerde plan van de wethouder. Het was al snel duidelijk dat de vooraf ingeboekte bezuiniging koste wat kost ingevuld moest worden. De oproep van GroenLinks, EnschedeAnders.nl, PvdA en SP om eerst uit te zoeken hoeveel er bezuinigd kon worden was dan ook gericht aan dovemans oren.

De vele suggesties die tijdens de behandeling van het voorstel in de stedelijke commissie en de raadvergadering werden gedaan aan de bibliotheek om geld te besparen, gaven het al aan; echte argumenten waarop deze bezuiniging gebaseerd kan worden ontbreken. Op de panden van de bibliotheek kan nauwelijks bezuinigd worden, aangezien deze vrij zijn van huur- of hypotheeklasten.  Het ontslaan van personeel levert weinig op vanwege de hoge frictiekosten die hierbij komen kijken. Samenwerken met andere organisaties en het werven van meer leden wordt al veelvuldig gedaan, maar kan een bezuiniging van 6 ton niet opvangen.

GroenLinks, EnschedeAnders.nl, PvdA en de SP kwamen afgelopen maandag met een amendement waarin werd opgeroepen eerst met een plan te komen voor de bibliotheek en de Twentse Welle waarin duidelijk wordt gemaakt hoeveel er bij beide instellingen bezuinigd kan worden. De overgebleven bezuinigingsopgave zou dan in een programma buiten cultuur gevonden kunnen worden. Voor de coalitie bleek dit echter onbespreekbaar. Al tijdens de stedelijke commissie werd  opgemerkt dat (een gedeelte van) de bezuiniging nou eenmaal in het coalitieakkoord staat. Terugkomen op afspraken uit het coalitieakkoord lijkt niet mogelijk te zijn binnen deze coalitie, terwijl “met de kennis van nu” er toch een veel verstandigere keus gemaakt had kunnen worden…