De afgelopen maanden is het Balengebouw veelvuldig in de lokale, regionale en zelfs een enkele keer in de landelijke media geweest. Zo verscheen er afgelopen zomer plotseling een grafsteen naast het museum, met het opschrift “ik” erop.  De tekst verwees naar het bekende boek “ik, Jan Cremer” van de gelijknamige Enschede kunstenaar en de grafsteen zelf ongetwijfeld naar het ter ziele gedragen plan voor een Cremermuseum en de schijnbaar uitzichtloze situatie rondom het Balengebouw. GroenLinks heeft onlangs vragen gesteld over de toekomstvisie van het college op het Balengebouw, en is teleurgesteld over de antwoorden.

Ruim zeven jaar geleden werd het plan opgepakt om het Balengebouw te transformeren in een groot Cremermuseum, een uniek totaalconcept van kunst, horeca en maatschappelijk initiatief. Het museum zou uiteindelijk goed zijn voor bezoekersaantallen tot 50.000 a 60.000 bezoekers per jaar en zou Enschede als bruisend cultureel centrum op de kaart zetten. Daarvoor moest echter wel het één en ander aangepast worden aan het Balengebouw. Besloten werd om het gebouw te verkopen voor 550.000 euro aan De Woonplaats, onder de verplichting dat het onder hoogwaardige architectuur verbouwd zou worden en er een culturele invulling aan zou worden gegeven. Het Balengebouw is inderdaad voor vele miljoenen verbouwd onder architectuur van, onder meer, Rem Koolhaas. Helaas werd het plan voor het Cremermuseum in combinatie met andere functies door de gemeenteraad afgestemd. Een nieuw plan kwam er niet.

Vandaag de dag hebben we een prachtig verbouwd Balengebouw, zonder invulling. De veel miljoenen kostende verbouwing, heeft tot gevolg dat de exploitatiekosten een hoge barrière vormen voor veel culturele organisaties. De Woonplaats heeft aangekondigd op te zoek te willen gaan naar een andere invulling, wanneer er niet snel een culturele invulling wordt gevonden.

GroenLinks zou het jammer vinden als dit gebouw verloren zou gaan voor de Enschedese cultuur. Wij wilden graag van het college weten wat voor acties het college heeft ondernomen om een culturele invulling te geven aan het Balengebouw nadat eerdere plannen niet haalbaar bleken. Daarnaast wilden wij weten wat de visie is van het college betreffende het Balengebouw en of zij bereid zijn samen met De Woonplaats te kijken naar een culturele invulling.

De antwoorden hierop waren enigszins teleurstellend. Het college heeft geen duidelijke visie op het Balengebouw. “Alles” moet er aan gedaan worden om een culturele invulling te vinden, maar wat dit concreet betekent en welke bijdrage de gemeente wil leveren is niet duidelijk. Het college heeft in ieder geval zelf geen actie ondernomen om een culturele invulling te vinden.

Meetup: Geen uitbreiding vliegveld Lelystad
met Jesse Klaver & Suzanne Kröger