Aanstaande maandag is in de gemeenteraad het raadsvoorstel financieel kader 2014 aan de orde. Er worden dan een aantal belangrijke keuzes gemaakt die het college uitwerkt in de begroting 2014-2018, die in het najaar wordt behandeld. Ondanks een uitgebreid voortraject waarin heel erg veel bezuinigingsmogelijkheden bekend zijn geworden voor de bezuinigingsopgave van ruim €10 miljoen, dreigen onnodige en ondoordachte bezuinigingen op sociaal terrein. De financiële keuzes van GroenLinks leest U in de bijlage. In dit artikel aandacht voor het voor GroenLinks belangrijkste punt, helaas opnieuw het armoedebeleid.

Het College stelt voor in 2014 1 miljoen (en daarna waarschijnlijk structureel €2,8 miljoen) bij te dragen aan de gemeentelijke bezuinigingen, door alternatieve financiering te zoeken voor schuldhulpverlening en de formulierenbrigade. Deze alternatieve financiering is afhankelijk van een verwachte incidentele bijdrage van ca. 1 miljoen euro van het Rijk. Als die er niet komt of hiervoor niet gebruikt kan worden, wil het College het armoedebeleid verminderen. Eerlijk is eerlijk, er is ruimschoots gelegenheid geweest om dit plan af te keuren, maar een meerderheid van de raad heeft dat tot op heden niet gedaan. GroenLinks hoopt deze plannen maandag af te kunnen schieten.

Gezien de recente versoberingen van het armoedebeleid (inkomensondersteuning en schuldhulp) en de enorme toename van armoede en schuldenproblematiek in Enschede, is dit een onmogelijk voorstel. Volgens ambtelijke informatie zal dit jaar een substantieel tekort ontstaan en ook in de komende jaren worden tekorten verwacht op het budget voor armoedebeleid.

Een vermindering van het armoedebeleid is onvoorstelbaar. Gezien de versoberingen waar de raad al voor heeft gekozen, is verder verminderen aan niemand uit te leggen. Daarnaast is het niet financieel solide, dus ondoordacht om geen rekening te houden met te verwachten tekorten in de toekomst. GroenLinks zal de raad voorstellen de genoemde twee dekkingsmogelijkheden te vervangen door een taakstelling op de grote projecten en/of op een vermindering van het innovatiefonds.

Daarnaast wordt door een deel van de raad gegokt dat het maatschappelijk werk en het welzijnswerk overlap vertonen met elkaar en met andere terreinen. Dit is niet veel meer dan een vermoeden en toch kan komende maandag al worden ingestemd met een bezuiniging. Voor de toekomst moet voorkomen worden dat bestuur en politiek op deze manier achter de feiten aan lopen: er moet meer zicht komen op effectiviteit en efficiency. Volgens GroenLinks is voortijdig bezuinigen onverstandig en zijn er socialere bezuinigingsopties. De rest hoort u maandag. We gaan daarna het zomerreces in, dus tot over een paar weken en geniet van uw vakantie!

di 26 sep, 19.30 - Stadhuis

Rondleiding in het Stadhuis Enschede
voor GroenLinks-leden

do 28 sep, 19.00 Stadhuis