Terecht maakte wethouder Van Hees excuus voor het feit dat veel ambtenaren afgelopen weekend blijkbaar in de stress hadden gezeten door onhandige communicatie over de bezuinigingen. Ik hoop dat ze zich binnenkort verontschuldigt bij de minima in Enschede, die op dit moment hun hart vasthouden. Het College wil vanaf 2015 vijf miljoen bezuinigen op het armoedebeleid: een asociaal voorstel.

Er werd in het hele pakket met voorstellen door het College nog geen bijzin ingeruimd voor de keiharde menselijke gevolgen. Het lijkt alsof het College het contact met de werkelijkheid is verloren. Het lijkt alsof men wil zeggen: 'Kom, het is crisis, stroop de mouwen op en ga eindelijk eens uw eigen geld verdienen'. De heersende gedachte is, eigen schuld dikke bult: B&W schrijven dat de burger beschikbaar moet zijn, actiever moet worden. Terwijl het crisis is, de werkloosheid historisch hoog is in Nederland en we in Twente structureel een groot aantal arbeidsplaatsen tekort komen. Mensen genoeg die wíllen werken, maar niet aan de slag komen. Ook mensen die als parttimer of als zelfstandig ondernemer werken, krijgen steeds vaker hun kostje niet bij elkaar. Arme huishoudens korten en ze daarmee sterker prikkelen om aan het werk te gaan, is hetzelfde als over schone dingen heen poetsen. Dat heeft geen zin.

Gelukkig is de raad het hoogste orgaan en zit er in het bezuinigingspakket wat keuzeruimte, maar dat neemt niet weg dat het College een hele slechte beurt maakt. Wat GroenLinks betreft komt de inkomensondersteuning per huishouden weer op het peil van voor de korting op de langdurigheidstoeslag, die de raad in deze periode heeft doorgevoerd. Het armoedebeleid van Enschede is niet te royaal, zeker niet als je het vergelijkt met andere gemeenten. Het valt op dat dit in de bezuinigingsvoorstellen van het College het economisch beleid geheel buiten schot blijft. GroenLinks wil kijken naar mogelijkheden om hier wel op te bezuinigen. Dat betekent dat gekeken moet worden of de inzet op het versterken van bijvoorbeeld innovatie, wel genoeg vruchten afwerpt.