Tot afgelopen jaar, bleef het gemeentelijke cultuurbeleid (relatief) buiten schot bij de bezuinigingsrondes binnen de gemeente Enschede. In de komende jaren wordt dat anders. Afgelopen jaar besloot de raad, overigens zonder steun van GroenLinks, tot een bezuiniging oplopend naar 1,8 miljoen per jaar. De gevolgen lijken redelijk opgevangen te kunnen worden, maar geldt dat ook voor wat vroeger heette 'De Muziekschool Twente', Kaliber Kunstenschool?

In het oog springende gevolgen van de bezuinigingen zijn er vooral voor Concordia (zo lijkt het op het eerste gezicht). Ten eerste omdat 21Rozendaal verdwijnt. De vrijgekomen ruimte zal waarschijnlijk met het nodige 'vernuft' worden ingevuld door Tetem en de Twentse Welle samen. Hopelijk met voldoende aandacht voor beeldende kunst en voor lokale kunstenaars. Concordia's lieflijke theaterzaal, ook wel 'de bonbonnière' genoemd, zal worden omgedoopt tot filmzaal. Met film hoopt Concordia meer te verdienen dan met theater. Daar staat tegenover dat de kleine zaal van de voormalige Twentse Schouwburg waarschijnlijk door het Wilmink Theater geëxploiteerd gaat worden, en een deel van de programmering van Concordia kan overnemen. Als dit allemaal lukt, is dat een compliment waard.

Ik maak me echter zorgen over wat er met de voormalige 'muziekschool' gaat gebeuren. De muzieklessen blijven bestaan voor iedereen. Maar alleen voor de groep 12-18 wordt het nog gesubsidieerd, is nu het plan. De leeftijdsgroep 6-12 zou op andere manieren bereikt moeten worden dan via individuele muzieklessen, o.a. via de basisschool. Nu ben ik een groot voorstander van cultuureducatie op de basisschool, maar het kan uiteraard de klassieke taak van een 'muziekschool' niet vervangen. De lessen blijven bestaan, maar moeten ook breed toegankelijk blijven. Dat geldt wat mij betreft ook voor de lessen voor volwassenen: het moet voor iedereen mogelijk blijven om muziekdiploma's te halen in Enschede.

Bij de keuze voor een bezuiniging van 1,8 miljoen, had de gemeenteraad geen idee van de gevolgen die dit zou hebben. GroenLinks had daar grote moeite mee, maar nu de gevolgen voor Kaliber Kunstenschool zich beginnen af te tekenen, is het tijd om de details boven tafel te krijgen en de discussie hierover aan te gaan. Binnenkort wordt de Raad uitgebreid geïnformeerd.

23hreplyretweetfavorite
23hreplyretweetfavorite