Als nummer drie op de kandidatenlijst voor de gemeenteraadsverkiezingen werd het wel eens tijd dat ik me voor zou stellen in de ‘Links Voor’. Mijn naam is Anita Sempel, 27 jaar, en na een studie Egyptologie en taalwetenschap ben ik momenteel werkzaam als huishoudelijk hulp in de thuiszorg.  Vier jaar geleden ben ik actief lid geworden van GroenLinks. Er werden op dat moment keuzes gemaakt in de landelijke politiek, waar ik het zeker niet mee eens was. Ik besefte me dat als ik echt iets wilde veranderen, ik niet langer aan de kant moest blijven staan, maar de uitdaging aangaan en zelf verantwoordelijkheid nemen.

De afgelopen jaren ben ik actief geweest in de werkgroep ‘Zorg & Welzijn’, de steunfractie van de provincie en de Uitgebreide Fractie in Enschede. De afgelopen jaren heb ik me steeds meer toegelegd op de onderwerpen die mij aan het hart gaan: zorg en welzijn. Vanuit mijn eigen werk merk ik hoe waardevol en essentieel de zorg en de aandacht voor ouderen en hulpbehoevenden is. Het baart me zorgen dat het in de politiek steeds meer gaat over geld, en niet over mensen.

Gelukkig is er ook goed nieuws. Gisteren werd naar buiten gebracht dat de huishoudelijk hulp, ondanks een korting van 40%, op peil zal blijven in Enschede. “Wie in Enschede huishoudelijke hulp nodig heeft, krijgt dat. Ook volgend jaar”, aldus wethouder Wallinga. Wel is het zo dat dat het gemiddelde aantal uur dat iemand per week krijgt van 2,9 uur naar 2,5 uur zal moeten gaan. Iedereen die dat nodig heeft krijgt dus wel huishoudelijk hulp, maar wel iets minder. Voor de cliënten en de thuishulpen komt het er op neer dat hetzelfde werk in een korter tijdsbestek moet worden gedaan. Er zal minder tijd zijn voor een persoonlijk gesprek en de signalerende functie van de thuishulp. Daarnaast zullen veel thuishulpen er in uren op achteruit gaan. Wie nu vijf cliënten per week heeft van gemiddeld 2,9 uur zal straks in de week gemiddeld zo’n 2 uur minder werken.

Alhoewel het goed nieuws is te horen dat wie zorg nodig heeft in Enschede dit ook zal krijgen is het nog geen tijd om achterover te leunen. Maatwerk is en blijft belangrijk in de zorg. Niet iedereen kan toe met minder uren. Om een goed inzicht te krijgen in de zorgbehoefte van iemand en de mogelijkheden voor hulp uit de eigen omgeving in kaart te brengen, is het van belang dat er geïndiceerd wordt op basis van een persoonlijk gesprek aan de keukentafel. Mocht ik op 19 maart verkozen worden in de gemeenteraad dan zal ik me inzetten voor kwalitatief goede zorg die draait om mensen, niet om cijfers.

Anita Sempel