Mantelzorgbeleid in de knel?

Wat doe je als je je zorgen maakt over het mantelzorgbeleid in Enschede en de wethouder kan geen antwoorden geven? Dan ga je zelf op onderzoek uit! Onlangs stelde GroenLinks in de stedelijke commissie vragen over de voortgang van het actieplan mantelzorg en gebruik van mantelzorgondersteuning in Enschede. Uit onderzoek blijkt dat mantelzorgers de afgelopen jaren minder gebruik maken van ondersteuning, terwijl er juist steeds meer mantelzorgers bij komen en zij ook zwaardere taken op zich nemen. Wij willen graag weten hoe dit kan en besloten er zelf op uit te trekken om mantelzorgers te vragen welke ondersteuning zij graag willen ontvangen.

Gezocht kandidaat gemeenteraadsleden GroenLinks Enschede

De verkiezingen voor nieuwe gemeenteraden worden gehouden op 21 maart 2018, de burgers van Enschede kunnen dan kiezen tussen voortzetting van het huidige beleid en de huidige coalitie of ze kunnen de keuze maken voor een nieuw beleid met als hoofdpunten onder andere schone energie, een duurzame gemeente, meer ruimte voor fietsers en meer aandacht voor armoedebestrijding. Volgens ons is het ook in Enschede, tijd voor verandering. Wij willen daarom aan de verkiezingen meedoen met een aansprekende, diverse en sterke kandidatenlijst. Wil jij als GroenLinks lid bijdragen aan deze verandering meld je dan aan als kandidaat voor een zetel in de gemeenteraad van Enschede. Meer informatie vind je hier.

Nieuws van de programmacommissie

De programmacommissie voor het verkiezingsprogramma van GroenLinks Enschede voor de Gemeenteraadsverkiezingen 2018 is begin dit jaar voortvarend van start gegaan. Inmiddels zijn de leden van de programmacommissie verdeeld in subgroepen die elk een deel van het komende verkiezingsprogramma voor hun rekening nemen. Deze subgroepen zijn al een paar weken bezig met het voeren van gesprekken met diverse belangenorganisaties en instellingen, denk hierbij bijvoorbeeld aan Enschede Energie, Fietsersbond, kunstenaarscollectieven en meer.

Terugblik van het bestuur over het eerste half jaar van 2017

Wij kunnen terugkijken op een geslaagd werkbezoek van GroenLinks Tweede Kamer lid Corinne Ellemeet, lees hier het verslag van ons raadslid Anita Sempel. Nu zijn wij bezig om plannen te maken voor activiteiten voor de rest van dit jaar, in september ontvangen jullie daar meer informatie over. Binnenkort hebben wij een gesprek met de jongerenorganisatie van GroenLinks, DWARS, om te kijken of we gezamenlijke activiteiten kunnen organiseren en uitvoeren, in Enschede/Haaksbergen willen wij ons meer gaan richten op de leeftijdsgroep 18-35 jaar en die betrekken bij de gemeentepolitiek. Want de slogan "Tijd voor verandering" geldt niet alleen voor de landelijke politiek maar zeker ook voor de gemeentelijke politiek. Nieuwe ideeën kunnen wij altijd gebruiken om het wonen in onze gemeente nog aantrekkelijker, duurzamer en schoner te maken! Wij wensen jullie allemaal een fijne zomer!
Henk - Marc - Dirk - Milou en Rob

Ingrijpende maatregelen in laatste zomernota van huidige college

Met de verkiezingen in aantocht kondigen B&W in de zomernota opnieuw ingrijpende maatregelen aan in de zorg en ondersteuning van inwoners. Niet alleen wordt gehoopt zo verwachte tekorten te compenseren, ook wil het college meer geld voor economisch beleid en bereikbaarheid. Hoewel men inwonersparticipatie hoog in het vaandel heeft staan, lijkt nog bijna niemand te beseffen wat er op het spel staat.

Al voordat de gemeenteraad hiervoor de financiële middelen had gevonden, is door het college met de betrokken partijen afgesproken dat Kennispark meer geld zal krijgen. Onlangs werd voorgesteld een paar miljoen per jaar uit te trekken voor de Agenda van Twente, zonder zicht op de financiële dekking. Dit voorstel nam de gemeenteraad afgelopen maandag overigens in grote meerderheid over. Beide gebeurtenissen zijn door de media als positieve resultaten van het politieke bedrijf gepresenteerd. De mogelijke consequenties voor de inwoners van Enschede zitten echter verstopt in het dikke maatregelenpakket van de zomernota, daarom hier een korte bloemlezing van ingrijpende maatregelen die GroenLinks op dit moment niet wil.

di 26 sep, 19.30 - Stadhuis

Rondleiding in het Stadhuis Enschede
voor GroenLinks-leden

do 28 sep, 19.00 Stadhuis