Op 10 maart 2011 voltrok zich een kernramp met grote gevolgen nabij het Japanse Fukushima. Het uranium dat in deze kerncentrales werd gebruikt is verrijkt door Urenco, dat inmiddels 25% van de totale wereldbehoefte aan verrijkt uranium produceert. Urenco heeft drie productiebedrijven waarvan de grootste in Almelo staat en een tweede, net aan de andere kant van de grens, in Gronau.

Juist deze directe betrokkenheid van de Nederlands-Duitse uraniumindustrie bij de ramp in Fukushima maakt duidelijk dat het besluit van de Duitse regering om de productie van kernenergie af te bouwen en dat van de Nederlandse energiemaatschappijen om bij nader inzien toch maar geen tweede kerncentrale bij Borssele te bouwen niet voldoende zijn, zolang we de rest van de wereld gewoon van de radioactieve brandstof blijven voorzien. Daarom zullen ook de verrijkingsfabrieken van Urenco gesloten moeten worden.

GroenLinks Enschede roept daarom, net als Groenen in Noordrijn-Westfalen, op om deel te nemen aan de demonstratieve Fukushima-herdenking op zaterdag 9 maart vanaf 13.00 uur bij de hoofdpoort van Urenco aan de Röntgenstraße in Gronau. De organisatie laat pendelbussen rijden vanaf het treinstation in Gronau. Vanaf Enschede rijdt elk half uur een trein naar Gronau. Neem vooral je GroenLinks- en antikernenergievlaggen en vaandels mee.

Nieuws uit de afdeling